Guatr Ameliyatı Ankara

Guatr Nedir?

Kelebek şekline benzeyen ve iç salgı bezi olarak da adlandırılan tiroid, vücut üzerinde bazı fiziksel ve kimyasal olayları gerçekleştirmek ile mükelleftir. Aşırı büyüme ya da iltihaplanma durumunda tiroid, üstlenmiş olduğu sorumluluklarını tam manasıyla yerine getiremez. Dolayısıyla, bu durum guatr olarak isimlendirilen hastalığa neden olmaktadır. Guatr, boyunun ön alt kısmında yer alan tiroid bezinin çok ya da az çalışması neticesinde büyümesi durumudur.

Guatr Belirtileri Nelerdir?

Guatr, her hastada ortaya çıkan veya kesin bulgularını belli eden bir hastalık konumunda değildir. Bununla birlikte guatr belirtileri arasında; tiroid bezinde büyüme, yutkunmada güçlük,  ve boyunda meydana gelen şişlik bulunmaktadır. Boyun kısmında beliren şişlik, guatrın en net belirtilerinden birisi olup hem görsel hem de fiziksel olarak (dokunma yolu ile) teşhis edilebilmektedir.

Guatrın Sebepleri Nelerdir?

Guatr’ın meydana gelmesinde birçok sebep yatmaktadır. Bu sebepler arasında; iyot yetmezliği, demir eksiliği anemisi, gebelik, ve genetik faktörler yer almaktadır.

Guatr Türleri Nelerdir?

Guatr hastalığının farklı çeşitleri bulunmaktadır. Bazı guatr türlerine çok basit bir şekilde tanı konurken bazı guatr türleri de kendilerini belli etmeme konusunda oldukça hünerlidir. Hipertiroidi hastalığı, zehirli guatr, diffüz guatr, soliter tiroid nodülü ve multinodüler guatr; guatr türlerini oluşturmaktadır.

Guatr ameliyatı öncesi neler yapılmalıdır?

Guatr ameliyatının yapılmasını gerektiren durumlarda, tetkikler bir an önce yaptırılıp ameliyat için süreç bir an önce başlatılmalıdır. Ameliyat için hormon seviyesinin normal bir sınırda olması elzemdir. Eğer hasta, aspirin veya benzeri kan sulandırıcı ilaçlar kullanıyor ise bu ilaçların kullanımının ameliyattan en az 5 gün önce bırakılması gerekmektedir. Bununla birlikte alkol ve sigara da bırakılmalıdır. En son olarak, hastanın, ameliyattan bir gün önceki gecede herhangi bir şey yiyip içmemesi gerekmektedir.

Genel Anesteziye Uygunluk ve Guatr Ameliyatı

Guatr ameliyatı, genel anestezi destekli bir ameliyattır. Dolayısıyla ameliyat öncesinde hastaya anestezi ile ilgili testlerin yapılması gerekmektedir. Guatr ameliyatı zor bir ameliyat olmayıp anestezi destekli olmasından ötürü ameliyata alınan hasta, herhangi bir ağrı hissetmemektedir. Operasyonun süresi genel olarak 90 ila 120 dakika arasında değişmektedir. Ameliyat esnasında boynun ön yüzüne 5 santimetre uzunluğunda yatay bir kesi yapılmaktadır. Böylelikle, tiroid bezinin damarları bağlanıp kesilerek bezin tamamı çıkartılmaktadır. Bu işlem sırasında damar mühürleme de olarak adlandırılan, ligasure gibi, elektrocerrahi cihazları da kullanılması çok yararlı olmaktadır. Böylece önemli yapılara zarar vermeden güvenli bir şekilde kanama kontrolü sağlanır ve önemli zaman kazanılır. Ameliyat sırasında mutlaka tiroid bezine yakın olan paratiroid bezlerinin (kalsiyum bezleri), ses çıkarma fonksiyonları ile ilgili sinirlerin korunması gerekmektedir. Ses telleri sinirlerinin görünüp korunması hayati önem taşır ve her hastada özenler yapılmalıdır. Ses teli siniri monitör cihazının da kullanılması bu özeni daha da artıracaktır. İyi kanama kontrolü yapılan ameliyatlar sonrasında büyük çoğunlukla diren konulmayıp, estetik dikişle kapatılmaktadır.

Guatr ameliyatının ardından alınan parçanın incelenmesi

Guatr ameliyatının ardından alınan bezin incelenmesi, parçanın iyi huylu veya kötü huylu olduğunu belirlemek adına şarttır. Bunun için patolojik inceleme mutlaka yapılmaktadır.

Guatr Ameliyatının Yan Etkileri Nelerdir?

Hem ağrı hem de boğazda yanmanın meydana gelmesi guatr ameliyatının geçici yan etkileri arasında yer almaktadır. Bununla birlikte, ameliyat bölgesinde hassasiyet ile halsizlik de yan etkiler olarak görülebilir. Ameliyat sonrasında mutlaka ses teli hareketlerinin kontrolleri ve kan kalsiyum seviyesi ölçümü yapılmalıdır.

Guatr Ameliyatından Sonra Nelere Dikkat Edilmelidir?

Başarılı bir ameliyattan sonra, ameliyat sonrası dönem çok rahat geçer, 3-4 saat sonra yemek yenmeye ve dolaşmaya başlanır. Genellikle hasta 1 gün sonra taburcu edilir. Guatr ameliyatı sonrası hastanın günlük hayatına dönebilmesi 1 hafta sürer. Hastanın, bu süreç boyunca, dinlenmesi yeterlidir. Bezin tamamının alınması durumunda hayat boyu tiroid hormonun ağızdan alınması önemlidir, bu hap şeklindedir dozu doktor tarafından ayarlanır ve sabahları aç karnına alınır.