Bademcik Ameliyatı Ankara

Bademcik nedir?

Boğazın iki yanında yer alan küçük dokular olan bademcikler, badem şekline benzemelerinden dolayı bademcik ismini almışlardır. Bademcikler, bağışıklık sisteminin parçalarından birisidir ve özellikle ağız yolu ile vücuda giren virüs ve bakterilerden insan vücudunu koruma işlevini üstlenmiştir. Vücuda giren virüslerin veya bakterilerin bademciklerle teması neticesinde oluşan reaksiyon bazen bademciklerin şişip iltihaplanmasına sebep olur. Bademciklerin iltihaplanması, kişinin ateşinin yükselmesine, boğaz ağrısına ve halsizliğe sebebiyet verebilmektedir. Bademcikleri iltihaplanan kişi, doktor kontrolü dahilinde antibiyotik kullanımı ile tedavi görebilmektedir. Bununla birlikte, bazı kişilerin bademciklerinde sürekli veya tekrarlayan problemler meydana gelmesi nedeniyle, doktor tavsiyesi doğrultusunda, bademcik ameliyatı olmak zorunlu hale gelebilmektedir.

Bademcik ameliyatı nedir?

Kişinin bademciklerinin cerrahi bir müdahale ile birlikte alınması operasyonuna bademcik ameliyatı denmektedir.

Bademcik ameliyatının sebepleri nelerdir?

Bir kişinin bademcik ameliyatı olmasını gerektiren bir takım önemli sebepler bulunmaktadır. Kişinin bademciklerinin olması gerekenden büyük olması, kronik veya tekrarlayan bademcik iltihabı sorunları yaşaması ve kişinin bademcikler ile ilgili diğer sağlık sorunları bulunması gibi durumlarda bademcik ameliyatı yapılmaktadır.

Yetişkinler ile kıyaslandığında çocuklarda bademcik iltihabının görülme sıklığı daha fazladır. Ayrıca çocuklarda beta mikrobu enfeksiyou da daha sık görülür ve yine beta enfeksiyonuna bağlı kalp romatizması ve böbrek iltihaplanması da bu yaşlarda görülür.

Eğer bir kişi bir yıl içerisinde 5 defadan fazla bademcikleri ile ilgili bir sorun yaşıyorsa bu durumda kişinin bademciklerinin alınması gündeme gelir. Bademciklerde kanserli dokuya rastlanılması nadir olarak görülmek ile birlikte bademcik ameliyatının yapılmasındaki sebeplerden biridir.

Bademcik ameliyatı nasıl yapılmaktadır?

Günümüzde hem yetişkinler hem de çocuklar için yapılan bademcik ameliyatında net olarak genel anestezi uygulanmaktadır. Bademcik ameliyatı genellikle yarım saat sürmek ile birlikte hastanın anesteziden uyanmasına bağlı olarak da 1 ila 1 buçuk saat arasında değişmektedir. Duruma göre bistüri, radyofrekans, koter  gibi yöntemler bademcik ameliyatı için kullanılmaktadır. Ameliyatın ardından durumu doğrultusunda hasta, 10 saat kadar müşahede altında kalır ve hastanın durumu ile ilgili bir sorun bulunmuyorsa hasta taburcu edilir. Eğer hastanın başka bir rahatsızlığı bulunuyor ise bademcik ameliyatı olan hasta, 1 gece boyunca hastanede gözlem altında kalmak zorundadır. Bununla birlikte, bademcik ameliyatı olan 3 ve 3 yaşının altında olan çocuklar da kesin olarak 1 gece boyunca hastanede doktor gözetiminde kalmaktadırlar.

Tonsillektomi ve Tonsillotomi ne demektir, aynı ameliyat mıdır?

Tonsillektomi klasik olarak yapılan ve bademciklerin tamamen alınmasını hedefleyen ameliyattır. Tonsillektomi ameliyatı bipolar koter, monopolar koter, radyofrekans gibi teknikler kullanılarak da yapılmaktadır. Bu ameliyat günümüzde halen geçerliliği olan ve güvenilir bir ameliyattır.

Son yıllarda tonsillotomi denilen ve bademcik dokusunun büyük kısmının alınmasını (%90 dan fazlası) hedefleyen bir ameliyat yöntemi gelişmiş ve özellikle Kuzey Avrupa ülkelerinde oldukça yaygınlaşmışrır. Bu ameliyat yine koter veya değişik elektrocerrahi yöntemleri kullanılarak yapılmaktadır. Tonsillotominin en büyük avantajı ameliyat sonrası kanamanın çok nadir olması (%1 in altında) ve ağrının belirgin bir şekilde az olmasıdır. Böylece hastalar ameliyat sonrasında hızla iyileşmektedir. Bu amaliyatın tek dez avantajı sonrasında tekrar bademcik iltihabı riskinin olmasıdır ancak bu durum da tonsillotomi yapılan hastaların sadece %5inde görülmektdir.

Bademcik ameliyatının riskleri nelerdir?

Anesteziye bağlı sorunlar günümüzde çok çok nadir olarak görülmektedir, yine nadir olmakla birlikte en sık görülen sorun ameliyat sonrası kanamadır. Bademcik ameliyatı sonrası kanama oranı %3-4 civarındadır ve çoğunlukla ilk 24 saat içinde görülür. Ancak ilk 10 gün içinde de kanamalar görülebilir. Bu kanamaların çok büyük kısmı herhangi bir müdahaleye gerek olmadan iyileşmektedir, bazen kanamayı durdurmak için ikinci bir ameliyat gerekebilir. Son yıllarda giderek yaygınlaşan tonsillotomi dediğimiz ameliyat yönteminde kanama riski çok çok azdır ve %1 lerin altındadır.

Ameliyat sonrasında diğer dikkat edilmesi gereken bir durum ise enfeksiyonlardır. Özellikle sıvı ve kalori alımında problem olan hastalarda bu durum daha sık görülür, bazen bu enfeksiyonlar da kanamaları tetikleyebilir.

Bademcik ameliyatı sonrasında beslenme nasıl olmalıdır?

Operasyondan 3 saat sonra hastanın beslenmesi mümkün olup hastaya yumuşak kıvamlı gıdalar verilmektedir. Ilık çorba, sebze yemekler, muhallebi, püre, meyve püresi ve dondurma bu süreçte tercih edilen gıdalardır. Ameliyatın ardından 1 hafta boyunca hastanın alacağı gıdaların yumuşak kıvamda olması elzemdir. Tonsillotmi yapılmış olan hastalarda ise diyet ksıtılamsı daha sınırlıdır, bu hastalar ağrıları da az olduğu için daha iyi yiyip içebilirler.