Gırtlak Kanseri Ankara

Gırtlak Kanseri ve tedavi yöntemleri

Ülkemizde baş boyun kanserleri arasında en sık görüleni gırtlak kanseridir ve her yıl yaklaşık 3000 civarında yeni hasta görülür. Yetişkin ve sigara içen kişilerde 15 günden fazla süren ses kısıklığı en  önemli belirtidir. Ayrıca nefes darlığı, boğaz ağrısı, yutma güçlüğü, boğazda yumru ya da şişlik, ağız kokusu ve kulak ağrısı gibi şikayetler de olabilir. Bu şikayetler kanser dışı sorunlardan da kaynaklanabilir. Kesin tanı için hastanın bir KBB uzmanı tarafından muayene edilmesi gerekir.

Gırtlak kanseri sebebi

Gırtlak kanserinin sigara bağımlılığı ile yakın ilişkisi vardır ve en önemli etkendir. Sigaranın uzun yıllar boyunca tüketilmiş olması bu riski artırır.

Gırtlak Kanseri Nedir?

Gırtlak, ses tellerinin açılmasıyla nefes almayı, kapanması ile konuşmayı sağlayan bir organdır. Gırtlak 3 bölümden oluşur; esas bölüm ses tellerinin yerleştiği glottik bölge, ikinci bölge ses tellerinin üstündeki supraglottik bölge ve üçüncüsü ise ses tellerinin altındaki subglottik bölgedir. Gırtlak mukozası üzerindeki sağlıklı hücrelerin bozulması kanserin başlangıcına sebep olabilir. Genellikle ses telleri ve yakın bölgelerde hastalık oluştuğu için, en sık şikayet ve belirti ses kısıklığıdır.

Gırtlak Kanseri Belirtileri Nelerdir?

Gırtlak üç bölümden oluştuğu için, kanser hangi bölgeye yerleşmişse o bölgeye göre belirti gösterir.

1-Ses kısıklığı; Ses telleri üst solunum yolu enfeksiyonlarından ve aşırı zorlamadan dolayı etkilenebilir ve ses kısılabilir, çatallaşabilir. Ses kısıklığı uzun sürüyorsa ( 2 haftadan fazla) önemli  bir hastalığın habercisi olabilir. Bu durumda en kısa zamanda bir KBB doktoruna görünmelisiniz. Gırtlak kanserinin en önemli belirtisi ses kısıklığıdır; özellikle 40 yaş üstü sigara kullanan yetişkinler bu konuda çok dikkatli olmalıdır.

2-Nefes darlığı; Tümör ses tellerinin üstünde çok büyümüşse nefes alma zorluğuna sebep olabilir. Solunum sıkıntısı çoğunlukla ses kısıklığına eşlik edebilir, bazen ses kısıklığı olmadan da görülebilir. Bazı hastalarda tümör hızlı büyüyebilir ve solunum sıkıntısı kısa zamanda gelişebilir.

3-Boyun bölgesinde şişlik; Boyun bölgenizde şişlik varsa, ağrı hissetmeseniz bile hastalık habercisi olduğundan vakit geçirmeden doktora gitmelisiniz.

4-Yutma zorluğu; Özellikle yemek yerken ve yutkunmakla 2 haftadan uzun süredir zorlanıyorsanız, gırtlağınızın arka kısmında tümör şüphesiyle doktora görünüp, gerekli kontrolleri yaptırmalısınız.

5- Sürekli devam eden boğaz ve kulak ağrısı da gırtlak kanserinin habercisi olabilir

Gırtlak kanseri tanısı

Muayene oturur pozisyonda endoskoplar kullanılarak yapılır. İki türlü endoskopik yöntem kullanılır. Burundan ince bir fleksible (kıvrılabilir) endoskop ve/veya ağız içinden 70 derece rijid endoskop ve videostroboskopi kullanarak yapılır. Bu yöntemlerinin her birinin ayrı avantajları olduğundan genellikle 3 yöntem birlikte kullanılır ve böylece tümörün durumu ile ilgili farklı ve ayrıntılı bilgiler elde edilir. Bu muayeneler kesinlikle ağrı yapmaz, ancak bazı hastalarda öğürtü refleksi hassas olduğundan ağız içine anestezik madde sıkmak gerekebilir. Şüpheli bir yara veya kitle görüldüğünde ilaçlı bilgisayarlı tomografi (BT) veya MR istenir böylece lezyon varlığı teyid edilir ve yaygınlığı belirlenir.

Kesin tanı

KBB uzmanı bu aşamada biyopsi yapmaya karar verir. Hasta ameliyathane ortamında uyutulur ve lezyon yaygınlığı ameliyat mikroskopu ve endoskoplar eşliğinde değerlendirilirken kanser tanısı için parça alınır. Patoloji incelemesi sonrası kesin tanı konulur.

Gırtlak kanserinin evreleri

Gırtlak kanseri gırtlak içinde yayılabildiği gibi, boyun lenf bezlerine ve hatta uzak bölgelere de sıçrayabilir. Kanserin yayılım durumuna göre her hasta için evrelendirme yapılır. 4 evreye ayrılan gırtlak kanserlerinde; erken evrelerde (evre I-II) tedavi şansı çok yüksektir. Çünkü bu evrelerde kanser sadece gırtlak içinde sınırlı bölgeleri tutar. Birinci evrede kanser sadece ses teli üstündedir veya tek bir bölgeye lokalizedir. İkinci evrede komşu bölgeye de sınırlı yayılım vardır. Birinci ve ikinci evredeki kanserler erken dönem olarak kabul edilir. Lazer tedavisi için en uygun hastalar bu grupta yer alır.

Üçüncü evrede tümör biraz daha büyümüştür, gırtlak içindeki yapılara ve bölgelere yayılım vardır. Bu evre ileri evre kabul edilmekle beraber kısmi ameliyatlar yapmak mümkündür. Bu ameliyatların bir kısmı lazerle, bir kısmı robotla, bir kısmı da açık kısmi ameliyat şeklinde yapılır. Ancak üçüncü evredeki bazı hastalara kısmi ameliyat yapılamaz ve gırtlağın tamamının alınması gerekebilir.

Dördüncü evrede tümör büyümüş ve gırtlağın tamamını tutmuştur, veya gırtlak dışına çıkmıştır. Bu evrede kesinlikle kısmi ameliyatlar mümkün değildir, tek ameliyat yöntemi total larinjektomi yani gırtlağın tamamının alınmasıdır.