Deliksiz Gırtlak Kanseri Tedavisi Ankara (LARİNKS)

Gırtlak kanseri ülkemizde erkekler arasında 6. sıklıkta görülen kanserdir, daha çok 40 lı yaşlardan sonra görülür ve sigara bağımlılığı ile yakın ilişkisi vardır. İki haftadan uzun süredir ses kısıklığı yaşıyorsanız, sigara ve alkol kullanıyorsanız mutlaka bir KBB uzmanına muayene olmanız gerekir.

Gırtlak Kanseri Tanısı Konulması

Bütün kanserlerde olduğu gibi gırtlak kanserinde de erken teşhis önemlidir. Bu nedenle iyileşmeyen ses kısıklığı, boğaz ağrısı, yutkunmada zorluk gibi durumlarla karşı karşıya iseniz, acilen doktora görünmelisiniz. Bu hastalıklara KBB (kulak-burun-boğaz) uzmanları bakar.

KBB uzmanı doktor, fiziki muayeneyle birlikte fleksibl nazofaringoskopi, laringoskopi, video-laringostroboskopi, biyopsi tekniklerini kullanarak kanserin var olup olmadığı tespit eder. Bu tekniklerin dışında doktor; Bilgisayarlı Tomografi (CT), Manyetik Rezonans (MR) ve PET gibi görüntüleme yöntemlerinden de yararlanabilir. Bu yönetmeler kanserin tam bölgesi, büyüklüğü ve yayılımı hakkında fikir verir

Deliksiz gırtlak kanseri tedavisi mümkün mü?

Günümüzde deneyimli ekiplerin gırtlak kanseri tedavisi uyguladığı merkezlerde, bütün gırtlak kanserlerinin sadece %20 sinde total larinjektomi yani gırtlağın tamamının alınması ameliyatı uygulanmalıdır. Diğer bir deyişle gırtlak kanseri hastalarının %80 i kalıcı delik olmadan tedavi edilebilmelidir. Deliksiz tedavi yöntemleri aşağıda sıralanmıştır.

Lazer ve robotla ameliyatlar

Erken evrelerde lazer ve robotla ameliyatlar uygulanmalıdır. Erken evrelerde sadece ışın yani radyoterapi uygulamak da mümkündür. Lazer ve robotla yapılan ameliyatlar büyük çoğunlukla  delik kullanılmadan gerçekleştirilir.  Özellikle lazer ameliyatından sonra hastalar hemen yemek yemeye başlamaktadır ve ameliyat sonrası dönem çok rahat geçer.

Açık kısmi gırtlak ameliyatları

Kısmen ileri evrelerde ise açık kısmi ameliyatlar uygulanmaktadır ve nefes borusuna geçici delik yani trakeotomi açmak gerekebilir. Bu delikler genellikle birkaç hafta ile birkaç ay arasında kapatılır. Bu hastaların yemek yemeye başlamaları ise daha gecikebilir.

İleri evrelerde tek seçenek gırtlağın alınmasımıdır?

Daha ileri evrelerde gırtlağın tamamının alınması gereken durumlarda  ise önemli bir tedavi seçeneği daha vardır. Uygun hastalarda ışın yani radyoterapi ile birlikte ilaç yedavisi yani kemoterapi uygulayarak başarılı sonuçlar elde etmek mümkündür. Bu yönteme “organ koruma” veya “kemoradyoterapi”  adı verilir. Bu yöntemin uygulandığı hastaların 2/3 ünde delik açılmadan gırtlak kanserinin tedavisi mümkündür. Bu tedaviye cevap alınamadığı durumlarda ise total larinjektomi ameliyatı uygulanacak tek seçenektir.

Gırtlak Kanseri Teşhisi ve Tedavisinde Doktorun Önemi

Gırtlak kanserinin teşhisi kadar, bu hastalığı en iyi şekilde atlatmak için  tedavi sürecinde doktorun rolü büyüktür. Prof. Dr. Mehmet Hakan KORKMAZ gırtlak kanserlerinin tedavisinde uzun yıllardır yoğun bir şekilde çalışmaktadır ve bu alanda ABD de 2 yıl süreyle üst ihtisas yapmıştır. Gırtlak kanserli hastalarda, lezyonun uygun olduğu tümörlerde lazer veya robot tekniğini başarılı bir şekilde uygulamaktadır. İleri evrelerde ise kemoradyoterapi yöntemini uygulayan bir ekiple çalışmaktadır.