Alerjik Nezle

Alerjik rinit (nezle) nedir?

Alerjiye sebebiyet veren maddelerin yani alerjenlerin burun mukozasına temas etmesi neticesinde görülen; burun ile gözlerde kaşıntı, burun akıntısı, hapşırma, boğaz kaşıntısı vb. sorunları meydana getiren hastalık, alerjik nezle veya alerjik rinit olarak adlandırılmaktadır. Alerjik nezlenin nedeni, vücudun savunma sisteminin havada yer alan ve solunum yolu aracılığıyla buruna giren parçacıklara karşı geliştirdiği anormal reaksiyondur. Alerjik reaksiyonların şiddeti, alerjik nezlesi olan her bir hastada değişiklik göstermektedir. Dolayısıyla, bazı hastalar bu reaksiyonları daha hafif atlatırken bazı hastalarda da meydana gelen reaksiyonlar yaşam kalitelerini olumsuz seviyede etkileyecek düzeydedir. Persistant (sürekli) ve interminant (aralıklı-mevsimsel) olmak üzere alerjik nezle şikayetlerinin görülme zamanı iki grupta incelenmektedir.

Alerjik rinit (nezle) tanısı nasıl konmaktadır?

Alerji ile uyumlu şikayetleri olan kişilerde, bu şikayetlerin sebebinin herhangi bir enfeksiyonun veya yapısal bir bozukluğun olup olmadığı saptanmalıdır. Bu nedenden ötürü, tüm hastalar için kulak, burun, boğaz muayeneleri yapılması gerekmektedir. Burun muayenesindeki özellikle endoskopik bulgular çok önemlidir ve bazen tek başına tanı için yeterlidir. Alerjik rinitte burun içi mukoza soluk hatta mor renkli, ödemli olabilir ve burun içinde genellikle sulu bir akıntı vardır. Hastanın alerjik bir yapıda olduğunun belirlenmesi hususunda, öncelik olarak, bu sorunu çözmeye yönelik spesifik bir tedavi yöntemi planlanmalıdır. Deri testleri veya kan testleri, alerjik reaksiyona sebebiyet veren alerjenleri saptamak için doktorlar tarafından istenebilmektedir. Bu testler kişinin yalnızca hangi maddeye karşı alerjisi olduğunu değil aynı zamanda bu alerjinin düzeyini de belirlemektedir.

Alerjik rinit (nezle) tedavisi nasıl yapılmaktadır?

Alerjik rinite (nezleye) sahip olan hastaların tedavisinin planlaması hususunda hastanın özelliklerine, muayene bulgularına ve şikayetlerinin ciddiyetine göre farklı tedavi yöntemleri uygulanabilmektedir. Alerjik reaksiyona sebebiyet veren alerjenlerle temasın kesilmesi, alerjik reaksiyonların ilaç tedavisi ile önlenmesi, aşı tedavisi, ışık tedavisi (rhinolight) ve ameliyat; alerjik rinit (nezle) tedavisinde uygulanan yöntemlerdir. Özellikle, burun tıkanıklığına sebep olan burun eti büyümeleri, burun içi polip oluşumları ve tedaviyi sonuçsuz bırakan kronik sinüzitin yaşanması durumunda ameliyat tercih edilmektedir. Alerjik reaksiyonları baskılayan antihistaminikler, burun içinde oluşan ödemi azaltan dekonjestanlar, reaksiyona sebebiyet veren maddelerin hücrelerden salınmasını önleyen kromolin ve kortizon, alerji tedavisinde kullanılan başlıca ilaç grupları arasında yer almaktadır. Kortizon, alerjik reaksiyonları azaltmakta çok etkin olup en çok sprey olarak kullanılabilmektedir.

Alerjiden korunma metotları nelerdir?

Alerjinin oluştuğu yerden uzak bir yerde yaşamak, çimleri keserken ya da ev temizliği yaparken polen maskesi takmak, ısıtma ve havalandırma sistemlerine konulan filtreleri aylık olarak değiştirmek veya bir hava temizleme aygıtı kullanmak, polenlerin çok yoğun olduğu dönemlerde kapıları ve pencereleri kapamak, evde bitki ve hayvan beslememek, kuş tüyü yastıkları; pamuk ya da sentetik maddeden yapılmış olanlarla değiştirmek, gerekli olduğu zaman yeteri kadar antihistaminik ve kortizonlu sprey kullanmak, yatağın baş tarafı yukarı kaldırılmış bir şekilde uyumak, genel sağlık kurallarına uymak, günlük olarak egzersiz yapmak, sigarayı bırakmak ve diğer hava kirliliğine neden olan etkenlerden uzak durmak, dengeli beslenmek ve karbonhidratları aza indirmek; alerjiden korunma metotları arasında yer almaktadır.